När kommer de orden första gången?

Det vanliga (?) är väl att barn i något skede i blixtilska säger åt sina föräldrar/syskon ”jag hatar dig/arrgh, måste DU vara min mamma/jag vill flytta hemifrån/jag vill hellre bo hos [kompis]” osv.

Jag läser i bloggar och hör bekanta säga detta, inte som någon hemsk sak, utan mer som att ”jaha, så fick man höra det igen”… Och jag vet ju att jag använt iaf i tonåren i bråk med syster (förlåt Anna) ”jag hhhhaaaatar dig” – fast jag a-b-s-o-l-u-t inte menat det – men det har varit ett passligt ord i min ilska just då (då ”hon varit sååå stööörande!” [insert tonårs”accent” här]).

Men alltid då jag hör om detta börjar jag lika förvånat fundera på att det har inte våra pojkar sagt en endaste gång. ALDRIG under sina 7 och nästan 9 åriga liv sagt något sådant åt oss och inte heller åt varandra. Nog ”du är så stöörande” åt sin bror, men det är det värsta.

De har aldrig velat flytta till kompis eller hemifrån. (Hotar t.o.m att stanna hemma och bo med oss hela sina liv ;)!

Jag skriver inte alls detta för att skryta eller berätta hur underbar vår familj är. Jag är på riktigt förvånad över att jag inte hört det eftersom jag vet att det är helt normalt.

Vi är ingen ultrabra familj. Vi grälar och vi kramas. Vi skjutsar killarna på sina hobbyn och sköter om dem och älskar dem, men inte har vi ”myskvällar” eller ”filmfredagar” eller liknande som många bekanta har. Sällan hinner vi göra något extra (som här nedan på bilden på ett ovanligt besök i bibban) – vardagen går sin stilla (hektiska) gång.

Men på något sätt har vi ändå lyckats undvika de starka orden – och jag vet att de kommer att komma – tänk hur chockad jag kommer att bli sedan och tro att nu skall vi börja springa hos psykologer ;)

20170210_140223

Kommentera

