Tankar i ensamheten

När man är en helg ensam så tänker man ju mycket, men har ingen att babbla med om dessa tankar/åsikter/funderingar. Här kommer ett axplock från min helg i Stockholm.

1) Visste ni att man får ha med sig bara EN påse med ”vätska” in i kabinen? Dvs en såndäran literspåse dit man sätter sin deo, hårspray etc… EN!? Jag visste inte. Jag hade som vanligt (såsom jag haft enda sedan regeln om vätskan kom) två påsar eftersom dessa i litet format INTE ryms i en: deodorant, ansiktskräm, tandkräm, hårspray, hårfix, mascara,  parfym. Som ni ser allt behövligt. Och inte i stort format – kanske inte minimini heller men det minsta jag hittat. Å typen på Hfors flygfält sade: ”ja, du har ju ganska mycket stuff för en weekendresa”!! Å han krävde att jag skulle trotta allt i en påse ”vi har sett mellan fingrarna tidigare, men det har nog alltid varit samma regel”! Whaaaat?! Aldrig i Hfors, Köpenhamn etc har jag varit med om det. Var han bara irriterande, eller visste NI om det?

2) Det var kallt i Sholm. -5 grader. Vuxna går alla nästan med fingervantar, men små barn i vagn – de sitter med sina små fingrar bara! Jag såg sååååå många pikupiku pikupikusmå ljusröda små finkkun i iskalla vinden!  Huj!!!!

3) att gå på bio i Sverige. Publiken är högljudd! Man hörde inget av förfilmerna (som jag älskar), spännande ställen förstördes av någras högljudda idiotkommentarer, folk applåderade i slutet (vilket ju var kiva :) osv. Är det alltid så i Sverige?

4) Folk är mycket mer närgångna i Sverige. I köer ger man inte utrymme, folk bakom en står fast i en. Det var inte endast på ett ställe (= en person som var närgången ), utan på flere.

Ja, nu märkte jag att nästan alla dessa verkar som klagomål – men det var inte meningen. Det var mest bara observationer :)

Over and out – nu vill jag hem till familjen som säkert råddat hemmet ;)

image

Kommentera

