Kan inte få nog av tystnaden

image

Jag kan inte få nog av denna tystnad här ute på landet nu… Vi skall fara hem till stan till jobb och skola som vanligt, men jag går långsamt långsamt till tuppen, långsamt ner till stranden, långsamt långsamt och njuter.

Tystnaden är helt annan här nu än mitt på sommaren. Flyttfåglar har farit, sommargästerna och grannarna farit, bara motorbåtar och segelbåtar på farleden som far hemåt mot stan… man hör ett stilla sus från skogen, småfåglar som kvittrar lågmält, insekterna som surrar i solen. Ljuset – fastän soligt – ligger på nåt sätt lägre och orangare. Känns som om naturen  också håller på att lugna ner sig, packa ihop sina saker och förbereda sig för vintern.

Jag har sällan erfarit en sådan här tystnad och lugn här… konstigt och härligt… Jag vill inte fara…

Men nu ropar pojkarna och allt e packat så nu måste jag sticka. Hej så länge…

Kommentera

