Lösa tänder = lätt för flunssa?

Jag kommer ihåg då pojkarna var bebisar så sades det att barnen har lättare att bli flunssiga (lägre immunförsvar) då tänderna håller på att spricka fram. Vet inte vad teorin bakom detta var, men detta kommer jag ihåg.

Nu då Alex övre framtänder har varit lösa i månader (men inte lossnat), så har han varit snuvig/lite flunssig flere gånger denna höst/vinter – medan resten av familjen hållits rätt friska…? Hmm… Finns det ett likadant samband månne här – att då tänderna håller på att lossna och nya tänder vill tränga fram = lägre immunförsvar?

Alex framtänder tar verkligen sin tid att lossna. Han har sagt att de är lösa ”hela” hösten och jag har varit skeptisk. Men sen började man se (speciellt från foton märkte man) att tänderna har fått myyycket längre mellanrum under denna tid. Igår måste jag riktigt be honom visa tänderna, för han såg så ”konstig” ut då han pratade – och nu är de ÄNNU mer separerade och står snett. Och jo, ena är nu så lös att den torde lossna ganska snart… Åååå, TÄNK att vi redan har en så stor pojke att han snart är utan övre framtänderna!! Jag kommer ihåg mina egna skolfoton utan framtänder/eller stooora nya framtänder :)

Här är en bild från före julen (med sitt nya simdiplom i näven) och ett gammalt foto, man ser tydligt mellanrummet på den nya bilden jmf med den gamla :)

bild (11) image_from_blogbooster.png

Kommentera

