Program heila helgen!

Vi har så inplanerad höst och jag ville träffas med våra familjebekanta, så jag skickade ex tempore ett sms till våra kompisar om de ville komma på besök på fredagen efter jobbet. Och det passade! Jag hade varit på arbetsresa on-to så städa eller till butiken hann jag inte. Tur att Mannen hann på fredagen och lagade goood renstek, sallad och ugnsgrönsaker till middag. Alex, Max och Saga lekte urförtjust och snällt tillsammans hela kvällen så vi vuxna fick sitta ganska i lugn och ro (vi var bara tvugna att fara å se på barnens teater, dans och koja till nedre våningen).

På lördagen hade Alex och jag skola. Munkka jobbade in Kristi Flygare och föräldrarna fick följa med på skoldagen. En vanlig skoldag var det ju inte, mer en friluftsdag.
Vi kom lite för tidigt med Alex (8.30, då det började först 9…) så vi tog en promenad in the neighbourhood.
IMG_3612

Det var härligt att se rutinerna på skolan. Hur de skulle ställa sig på kö och gå in…
IMG_3614
Inne blev det först morgonsamling och dit skulle barnen också gå i kö…
IMG_3615

Sen gick vi till Kone-parken där barnen skulle gå Unicef-rundan. En 1 km:s runda i parken – för varje runda skulle de få ett klistermärke – och för varje klistermärke skulle en sponsor (=vi) betala en viss summa. Alex sprang 4 varv = 4 KM!!!! Sjukt! Som Mannen sa – han hade inte sprungit 4 km före han fyllde 30! :)
IMG_3618

Till lunch blev det grillkorv på skolgården och sen gick vi in och barnen fick skriva i sin dagbok om vad de gjort den dagen.
IMG_3620

IMG_3627

Vi skulle på middag till Majas och Anttis – och eftersom de flyttat till Enåsen, så hade vi tänkt att vi skulle cykla dit. Jag undrade nog bara hur Alex skulle orka (efter sin 4 km:s löprunda). Men fint gick det! Jag kände mig riktigt som om vi var prutthurtiga familjen som cyklade till grannön på middag! Men det var också otroligt uuuunderbart att kunna cykla på middag och sen hem kl.21! Pojkarna tyckte också det var roligt att cykla med cykellampa (och max med pannlampa ;)!
IMG_3631

IMG_3632

IMG_3636

IMG_3638

Idag hade sen pojkarna simning. Jag förde Alex första gången på hans simskola där han simmar i djupa bassängen – jag har varit lite nervös för det – att han hoppar med huvet före osv – men det såg superfint ut!!
IMG_3643

Å så gick vi ännu och träna Max på att cykla utan stödhjul! Han känns nog helt färdig för det – så bara vi skulle hinna och orka träna skulle han nog lära sig på några dagar!
IMG_3647

Roligt och intensivt veckoslut!
Bara pojkarna inte skulle ha varit såååååå i luven på varandra idag, så skulle jag ha sagt att detta veckoslut skulle ha fått fortsätta låååångt till!

Kommentera

