Vain Elämää & Vesa-Matti Loiri

Nu säger jag något jag aldrig trott att jag skulle säga – jag tittar på Vain Elämää och tycker jättemycket om programmet.

Detta år är det bra staror med – sådana jag faktsit är intresserad av – och det är kiva och roligt och härligt att höra dem sjunga varandras sånger och se dem bli så berörda då någon sjunger deras sånger.

Å Vesa-Matti Loiri – jag veeet, många som läser denna blogg säger säkert urk – men jag har alltid tyckt om honom – inte som ”uu sexy” eller ”hot stuff” – utan han lockar mig som person. Jag skulle villa känna honom, lyssna på hans juttun och hans sång. Nu också då det är hans del, så han blir så underbart berörd då de sjunger hans visor – jag skulle villa krama honom och säga att det var vackert.

Paula Koivuniemi sjöng just en sådan härlig sång av hans – en baserad på Eino Leinos dikter. Otroligt vackra ord om Lappland och livet där. Jag är nog en finländare till kropp och själ – jag älskar vackra finska sånger där man sjunger om fosterlandet – denna just och så har jag t.ex. alltid ääääälskat ”Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa…”. Jag ser sommarbjörkarnas gröna kvistar flaxa i vinden, ser det blåa havet, ser framför mig krigstida folk då de stred för sitt land osv…

Ja, så såna tankar denna kväll :)

3 thoughts on “Vain Elämää & Vesa-Matti Loiri”

  1. Hah! Känner likadant för vesku!!! Tv konceptet gillar jag inte riktigt, det är från Sveriges ursprungligen och heter så mycket bättre här. Mäkta populärt är det

    Sent from my iPhone

    >

    1. Oj, du också!? Jag trodde du sku säga oh my goood åt min Vesku juttu :)

      Jag har int alls heller förstått mig på detdär programmet, men nu med Paula Vesala, Jenni Vartiainen, Samuli Edelman, Toni Wirtanen, Paula K och vesku så e det faktist ganska bra!

      1. Ja det är ngt som intrigues me med vesku! Är det kanske också att man ”vuxit upp” med honom.., med alla uuno filmer och allt..?

Kommentera

