#100HappyDays challenge – dag 6, samt om täcken

Okej – dag 6 igår av min utmaning – det var en lätt en – Alex och Max ville spela vuxenmonopol med pappa. Vi har ju ett barnmonopol som de spelat, men nu ville de ta vuxenversionen.
Det var ju roligt för dem, då de kände igen ställen de köpte – såsom Hfors/vanda flygfält, Stockmann, järnvägsstationen osv.
Mannen ”hatar” ju monopol – har alltid sagt det till mig (när jag sagt att jag alltid gillat det) – men när nu barnen ber ;)
Enda tråkiga i denna version är – eller det tråkiga för barnen – är att man inte hanterar pengar, utan det finns kreditkort. I vanliga monopolet ser de ju hela tiden hur mycket pengar de har, kan (lära sig) räkna, jämför varandras högar etc. Nu var ju mannen tvungen att hantera kassa-apparaten och dra av/lägga till pengar på kreditkorten, så det var ju inte lika roligt att hela tiden vara tvungen att fråga ”hur mycket pengar har jag NU då?”…
Men kiva tyckte de nog att det var.

Sen har jag ett dilemma. Pojkarna har sovit med endast påslakan nu under heta sommarmånaden. Men nu har det blivit så kyligt i luften att jag satt täcken in i påslakanen.
Alex svettas ju massor i början av natten – hans pyjamas kan vara genomvåt av svett, så då han ropar (mardröm eller nåt) så har jag nångång varit tvungen att byta pyjamasblus på honom. Så nu på sommaren, med endast påslakan så svettades han nästan inte alls. Men man MÅSTE ju ha varmt täcke då det blivit kallt… Pöh! Så genast igårkväll klagade han efter ½ timme att han har svettigt och jag sa att sätt ena foten ovanför täcket… Men då jag frågade på morgonen hur de sovit, om det varit skönt med täcket, så sa Alex ”nää, det var så otryggt att inte kunna ha täcket enda upp till halsen”… :(
Jag borde väl hitta ett tunnare täcke nånstansifrån… men varifrån… suck… Han har inte ett TJOCKT täcke, alldeles normalt. Så jag borde hitta ett specialtunt täcke…

(dessa bilder har nu nästan inget att göra med inlägget, men jag sökte på ”picture of sleeping child” och det kom så många roliga upp, så jag tänkte sätta några hit…)

images

images2

images5MS4W32Q

images06SUGSQY

imagesPEKZEUPI

untitled

untitled2

Kommentera

