Idag… idag skall jag vara en nöjd och glad fru och mamma då jag kommer hem…

Jag har så väldigt svårt med det här. Hur jag än fösöker så kan jag bara inte. Det vill säga:

om jag är trött (jobbstress, månatlig kvinnostress, trötthet i allmänhet osv), så har jag jättesvårt att orka med barnens evinnerliga frågor, tassigheter, livlighet och liknande – eller svårt att orka vara gullegull med mannen, delta i diskussioner osv. Jag vill helst vara tyst, i min egen värld och gå omkring och halvleva.

Jag vet, det går ju sig inte an. Om jag har valt (och jag vill det till 1000000000000000 %) att ha en familj – så borde jag ta mig i nacken. Och jag försöker, SOM jag försöker. Men då det kommer till kritan så orkar jag bara inte.

Nu de senaste veckorna har den ena tröttheten tagit över den andra och jag har varit säkert lite olidlig att leva med. Jag är närvarande, jag kan gulla – men på mina egna villkor (dvs. just då jag själv vill och med barnen helst på soffan i lugn och ro och myspys) – men mer än det har jag inte orkat. Somnar på soffan redan 21.15 och före det har jag bara önskat att dagen skulle ta slut…

Varje dag i bilen på väg hem så tänker jag: idag.. idag skall jag vara en nöjd och glad fru och mamma då jag kommer hem. Jag skall glatt spela med barnen då de ber om det, jag skall inte bli nervös på deras frågor och barnsligheter (KAN de verkligen inte själva ta saker från 3 meter höga hyllan, de är ju redan 4 och nästan 6, hahaha?!), jag skall vara intresserad av vad mannen säger och delta i hans diskussioner och då barnen gått i säng skall vi ha riktigt tumanhandtid på soffan med kiva serie och något gott. Men då jag kommer hem så oooorkar jag bara inte…

Förhoppningsvis är detta bara vårtrötthet/hopplöshet och det snart går förbi.
Så idag igen skall jag göra mitt yttersta och tänka på vägen hem: IDAG…. IDAG SKALL JAG VARA EN NÖJD OCH GLAD FRU OCH MAMMA DÅ JAG KOMMER HEM…

a-funny-quotes-tired-mom

imagesCAGQW05P

mama-is-tired

mom1

mom2

sleeping-mom1

mom quote

2 thoughts on “Idag… idag skall jag vara en nöjd och glad fru och mamma då jag kommer hem…”

    1. Jo, å det är ju inte så att jag alls nu är ledsen, deppad eller liknande. Bara slut/trött i slutet av dagen och orkar inte vara livlig och glad sen mer. Jag har inga problem (W tror ofta att jag är sur eller nåt då jag är tyst och han undrar vad det är), men är bara allvarlig och tyst då jag är trött… Skulle villa vara mitt pratsamma glada jag då, mut ku ei voi… Blääh!

Kommentera

