Barn och ”rasism”

Ja, ”rasism” i situationstecken eftersom jag inte är säker om man kan kalla det rasism då en 3,5-åring eller 4,5-åring kommenterar en annan kulturs persons utseende.

Jag är ju så antirasist man bara kan vara. Har alltid varit super”intresserad” av ämnet rasfientlighet och har haft svårt att förstå mig på folk som är rasfientliga. Jag hörde en längre tid till Amnesty och får obehag alltid då jag hör någon använda en persons annorlunda utseende för att nedvärdera den människan.

Så gissa om det gick kalla kårar längs ryggraden igår då 3,5-åringen konstaterade i bilen ”jag vill inte leka med xx eftersom hen är brun”!! Jag vet att det verkligen inte ligger något rasistiskt bakom det eftersom vi inte uppfostrat våra barn med att tänka på utseendet, vi har aldrig nämnt hudfärger eller liknande i vår familj (förutom att man blir röd eller brun i solen). Jag tror att han försökte hitta på en orsak då 1) storebrorsan just nämnt vilka som är busiga i hans dagisgrupp och att han inte vill leka med dem och lillebror ville säga samma, 2) jag har sagt att man inte får kalla någon dum, så han försökte hitta på något annat.
Men ÄNDÅ! Jag sa ju genast och några ggr t.o.m att hudfärgen har inget att göra med hur man beter sig, påverkar det inte alls (eller ja…**). Så ändra sig han och sa att hen var bara busig.

Och någon timme senare hörde vi hur grannpappa ryter/skriker åt barnen på trampolinen. De andra barnen hade sagt något om hans flickas utseende (hon är adopterad, med asiatiskt ursprung) och fadern trodde att det var konstruktivt att skrika åt de andra barnen (4,5 -åring och uppåt)… Suck! Det är ju det sista man skall göra. Jo, han och hans fru har säkert varit rädda hela deras barn uppväxt att när/om hon kommer att mobbas pga sitt genetiska ursprung och nu då det hände så sprack han. Men int hjälper det ju att skrika åt småbarn, man skall ju förklara och diskutera och kanske då också även med barnens föräldrar…

Vad var det riktigt i luften igår…?

Svåra saker – eller tja, inte alls. Man skall bara försöka uppfostra sina barn till att alla är jämlika oberoende hudfärg och utseende…

**)om man blivit utsatt för rasism pga sin hudfärg hela sitt liv så har det säkert påverkat beteendet, but you know what I mean där uppe…

Kommentera

