Fästingar – burp!

För nåt år sedan läste jag att Lövö och Drumsö är de ställena i Helsingfors som har mest fästingar. Och det är inte en kul nyhet då vi bor vid stranden på Lövö med massa skog, buskar, strandväxtlighet runt omkring där barnen hoppar gladeligen. Som tuuuur, har vi lyckats undvika fästingar än så länge. Alex hade en minimaaaal då vi flyttade till Lövö för 4 år sedan, men vi tog då direkt bort de buskarna vi trodde han fått dem i.

Nu, då vi kom hem från semestern sa grannbostadens man att det kryllar av fästingar där, att de plockat bort från barnen och man känner hur fästingarna kryper upp längs benen då man står ute på gården med barnen. Huj faaan, säger jag bara…

Å sen igår – på dagis klättra något underligt i Alex nacke då jag plockade upp pojkarna. Jag hann bara nappa den och slääänga den fort fort bort ner på marken och hoppades i mitt stilla sinne att det inte var det jag trodde att det var.

Men sen efter en helkvälls häng på vår gård och då jag klädde pyjamasarna på pojkarna, klättrade en sådanhär uppför mitt ben…

448x0_me_karuselli_punkki_134443

FYYYYYY!!! Jag nappa den foooort och satt den på vardagsrumsbordet och OJ vad det var svårt att ta kol på den. Stenhård sak är det! Den hade tydligen fallit från pojkarnas kläder då vi klädde av dem…

Jag döööör, jag vill bo i en stad, i ett stenhus med iiiinga växter i sikte!! Aldrig mer fara till naturen!! Usch usch usch… Alltså på riktigt, jag har såååå obehag!!

Men dessa är väl något vi måste lära oss leva med, helt som med mygg. Men vafööööö?? :(

2 thoughts on “Fästingar – burp!”

  1. Those little fuckers! Fan vad jag hatar dem!!! Aldrig haft ngn (ta i trä) och hoppas jag inte behöver ha ngn heller. Ellen är vaccinerad, skall nog vaccinera Milton och själva ta också. På Åland härjar de ju hejvilt runt – livrädd när jag är där att ngn ska klättra på mej. Hate ‘em!!!

    Sent from my iPhone

  2. Usch, usch!
    De unga djuren håller till på gräs och buskar, gärna längst ut i toppen av ett långt grässtrå. Därifrån hakar de sig fast vid människor, som går förbi.
    Söker sig till ett skyddat skrymsle på kroppen, med tunn hud.
    Ett svagt bedövande gift sprutas också in. I de flesta fall känner man inte någon smärta.
    Den har inga ögon (fyfabian)
    Det är bara kolla kroppen noga. Det är ju inte så att en fästing biter sig fast på en gång utan de vandrar först omkring ett bra tag för att finna det perfekta stället att borra sig in…
    USCH USCH! – Bra att ni hittade äcklet i tid!

Kommentera

