Alkohol och barn

Utan att desto mer ta del av den (inte nu så mer aktiva) alkoholdiskussionen, så undrar jag nog hur man skall ta upp detta åt barnen, detta med att dricka alkohol.

Träffade nu på dagismorgonen en äldre man i grannskapet, som var tydligt på sniskan. Kallade mig ”tyhmä” och ”ei tajuu mitään”, då han försökte, gungande, berätta något åt mig – jag hann inte STÅ och lyssna utan vänligt (försökte) diskuterade med honom samtidigt som jag packade barnen i bilen och hade skyndsamt till dagis.

Alex sa att vi måste ju ringa till polisen eftersom han kallade mig dum (Alex förstod finskan! Scheisse!) och jag försökte förklara i bilen att alkoholism (att dricka för mycket alkohol) är en sjukdom och att människor kan bete sig tassigt då de druckit för mycket. Att gubben nog inte menade vad han sa, att han är ju jättekiva mot pojkarna (Alex: ”jo, för han tycker om barn”).

Men skall vi nu diskutera ämnet alkohol med en nästan 5-åring eller inte? Kanske han redan glömt incidenten till kvällen? Men sen igen är det ju bra för honom att veta att han inte behöver vara orolig när vi (mamma och pappa och resten av släkten) tar ett glas vin/öl versus alkoholism…

imagesCAPMO7HBOk med ett glas vin med släkt och vänner…

Andy%20CInte ok med överdrivet drickande…

1 thought on “Alkohol och barn”

  1. Nu skall vi inte bära falsk vittnesbörd. Han var inte ”på sniskan”, han var dyngpirum.

Kommentera

