Att barn måste lära sig besvikelse

Jag vet att det sägs att barn skall lära sig att hantera besvikelse också, och inte bara glädje och roliga saker. Men jag tycker de nog lär sig också att hantera negativa känslor (såsom besvikelse) i vardagen, en människa kan inte undgå sådant – inte ens för ett barn är det happy happy joy joy hela tiden.

Jag tycker det är så hemskt att veta att ens egna barn kommer att bli så hemskt besvikna å ledsna för något!! Så jag vill helst unna mina barn en barndom utan hemskt mycket besvikelser :)

Idag t.ex. brister mitt hjärta då Max sku första gången någonsin få gå på jumppa, de sku ha på dagis jumppa! Han var såååå ivrig å glad (han ha ju fått avundsjukt följa med då storebrorsan varit ivrig å gått på jumppa) – pladdrade på om det hela morgonen ”e det HÄR min jumppa e?” (då vi kom ti dagis) ”va ska vi gö på jumppan?” ”får jag min jumppavattenflaska me?” osv.
Men när vi kommer ti dagis säger personalen att det blir ingen jumppa idag för en av vårdarna i gruppen e sjuk :( Nyyh, staki ivriga lilla Max!!
Han förstod inte det då ännu, hoppas han int blir hemskt lessen då han förstår.

Å han va nog ivrig att få fingerfärga ikväll igen, som jag lovat tidigare, fast jag nog vet att det int ersätter en annan rolig sak ett barn väntat på länge!

4 thoughts on “Att barn måste lära sig besvikelse”

  1. voj lilla maxuli! buu!! men vetdu vad. besvikelser hos barn ersätts ganska fort med något annat de blir glada över. :) om det händer att ngt orsakar besvikelser är det ju bra att också få uttrycka dom känslorna fritt och sen själv märka att det går över. och som sagt, max kommer fort att bli glad över ngt annat, barn blir inte och velloo, speciellt när han får gå på sin jumpa nästa vecka igen. puss min syster, och puss mosters pikipojkar!

    1. Men det är det som ju int heller e sant – för iallafall våra pojkar kommer ihåg! Joo, man kan få dem ”distracted” med något annat roligt, men sen när det slutar så kommer de ihåg det förra. Alex e ännu också ledsen att han inte kom på sin dagisjumppadag då han var sjuk för en vecka sedan! :(

      Menmen, life is hard, get used to it, måst vi väl lära pojkarna.. Heh!

  2. Ja-a livet är nog tufft. Känns redan hemskt att veta att barnen måste gå igenom tunga saker, motstånd, nerförsbackar… But that’s life I guess. Hur man sen hanterar de situationer är en annan sak och det är väl för oss som förälder att lära just det. MEN HUR GÖR MAN DET???!!!

    1. Det är säkert något man bara tar som det kommer. Huvudsaken e väl att man inte direkt går å köper glass eller present eller nå liknande för att läka såren/besvikelsen… (eller där också – beror väl på situationen)…
      Man får bara hoppas att man gör rätt och att barnen växer upp till smarta vuxna…

Kommentera

