Små barn med alkoholist föräldrar/mor- och farföräldrar

När jag nu jobbar här i Malm, så ser jag ju en massa olika sorters människor då jag går på lunch – dvs. människor med lite olika livssituationer. Det stör mig inte alls (såsom det stör några av mina arbetskamrater), tycker mest synd om de många, många, iallafall till det yttre, materiellt fattiga människorna (de kan ju vara emotionellt rika och lyckliga) och de många alkholiserade ödena man ser.

Men det som får mig nästan varje dag nära till tårar och får lust att skrika ”sluta genast med detdär, ta dig själv i nacken” är små barnen som går hand i hand eller bredvid sina märkbart alkoholiserade föräldrar och/eller mor- ochfarföräldrar!!! Stackars små hjärtanen!!!

De ser lyckliga ut och ser ju inte ut att lida, men de vet väl inget bättre. Det är väl ändå kära mamma och pappa eller isoäiti och ukki… Men just idag t.ex. var det en söt pojke, kanske 5-åring, som gick med sina mor- eller farföräldrar. Säg nu, morfar, var en smal och tanig alkis (sorry, men man såg det på långt håll), slitna kläder, slitet utseende, väskan såndän sliten spurguväska – mormor ursmal, sliten kärring som med hes förstörd röst sa strängt åt pojken ”tuus nyt tänne”… Sen moikkar de säkert på sina alkiskompisar som sitter och stinker på bänkarna i fyllan och använder inte det finaste av ord…

Usch!! Jag lider med lilla barnen! Men vad kan man göra? Förstås är det synd om de alkoholiserade, jag vet ju inte bakgrunden och vad som fått dem att falla så lågt – men OIH VAD MITT HJÄRTA BRISTER FÖR DE SMÅ SÖTA OSKYLDIGA BARNEN SOM ÄLSKAR SIN FAMILJ, MEN VET INTE BÄTTRE OCH HAR INGET ANNAT!! :(

Bara det ville jag säga…

2 thoughts on “Små barn med alkoholist föräldrar/mor- och farföräldrar”

  1. har aldrig snubblat in här på din blogg förut :-D men så sant som du säger! när jag bodde på cypern o var ute så det var inte en och två gånger utan regelbundet som man såg familjer (oftast brittiska) där föräldrarna raggla runt stupfulla 12 o 1 tiden på natten med 1-5 åringar i släptåg….en del gick själv, en del satt i en kärra o sov….man hade lust o gå skaka om föräkdrarna o säga några välvalda ord(int för att det sku ha hjälpt)…..oberoende om man e på loma eller int så kan man ju int göra så!man får ju bara hoppas på att barnens vardag är bättre än semestern….

  2. Fast jag har så svårt att tycka synd om de här alkisarna.. Känner lite att de har ju lite själva satt sig i den situationen och Norden känns som en plats och ett samhälle där det är hyfsat lätt att få hjälp för sina problem. MEN barnen ja… stackars små barn. I somras var det på Finlandsfärjan, i leklandet, ett barn med sina mor/farföräldrar. Mofan / fafan var ganska full och sa en massa elakheter åt barnbarnet, alltså riktigt jävliga saker. H sa att han går o slår till typen.. Men om man gör ngt / säger ngt så får säkert barnbarnet och mommon / famon sig ännu mer. Suck.

Kommentera

